29.10.09

Man kan oppnå noe hver eneste dag.

Trykk på bildet for å se det i større format.

Jeg kom over denne kommentaren i kommentarfeltet til en av de mest leste bloggene i Norge. Det inspirerte meg til å skrive dette innlegget.
Det er ikke første gang at en blogger blir kritisert. Denne kommentaren er egentlig ikke så ille, sammenlignet med andre kommentarer jeg har sett tidligere. Eller kommentarer jeg selv har fått, for den saks skyld. Det finnes ingen grenser for hva folk tillater seg å skrive til andre mennesker, gjerne bak en anonymitet. I visse tilfeller virker det som om all folkeskikk forsvinner når man sitter bak skjermen sin og skriver på nettet. Det er så enkelt. For man slipper så utrolig lett unna. Mange mener at dersom man benytter seg av ytringsfriheten, må man forvente at også andre gjør det. Men jeg mener at det kommer helt an på hva man skriver. Jeg skal ikke gå mer inn på akkurat det nå. I dette innlegget vil jeg kommentere hva "Diamond" skriver i sin kommentar. Jeg reagerer veldig på hva vedkommende definerer som det å oppnå noe: " Å ha gjort en masteroppgave i fysikk, kommet inn på en berømt musikkskole, vært frivillig i Leger Uten Grenser, eller å ha blitt forfremmet til sjef i et firma etc - DET er å oppnå noe!" Det er selvfølgelig viktig å være ambisiøs. Det er viktig å ha mål og mening i livet, men er det noe jeg misliker, så er det når mennesker lager fasitsvar om grunnleggende faktorer som er helt individuelt fra person til person. Når mennesker lager fasitsvar der veien er smal og det er svært vanskelig å passe inn. "Hva skal du studere? Hva vil du oppnå i livet ditt?". Vi lever i et samfunn der suksess og status er viktig. Men vi lever også i et samfunn der vi stresser, hiver innpå med smertestillende og muskelavslappende medisiner og skriver tusenvis av lister over alt som skal gjøres. Vi lever i et samfunn der vi føler på press og forventninger. Ikke bare hva andre forventer, men hva vi forventer av oss selv. Jeg gjør ingenting om dagen. Jeg har kyssesyken, men bør snart finne meg en jobb. Jeg vet ikke hva jeg vil studere, og mange blir nesten stressa på mine vegne fordi jeg ikke har bestemt meg ennå. Jeg møtte en person for litt siden, som spurte meg om hva jeg skal bli etter hvert. Jeg svarte at min store drøm er å sitte i kassa på Rimi. Jeg svarte dette kun for å teste hva slags reaksjon jeg ville få. Vedkommende bare lo og fortsatte: "Nei, men seriøst..." Jeg gjentok det, og personen ble sittende med et tomt uttrykk; "Er det alt du vil!? Har du ikke større ambisjoner enn det? Skal du ikke gjøre noe litt viktigere? " ... Viktigere? Som om ikke de på Rimi (eller hvilken som helst annen dagligvarebutikk for den saks skyld) gjør en viktig jobb!? Hva skulle vi ha gjort uten dem? Jeg vet ikke hva jeg kommer til å jobbe med, poenget mitt er hvordan altfor mange yrker stadig undervurderes. Som bussjåfører, for eksempel. Og igjen: Hva skulle vi ha gjort uten dem? Vi er helt avhengige av kollektivtransport, og jeg husker godt da det var båtstreik her på Nesodden for et par år siden. Folk ble helt fra seg og følte seg lost.

Jeg møtte en gutt en gang som var flau over å fortelle om yrket sitt. Han er rørlegger. Han var flau fordi resten av familien jobber med "så mye viktigere ting". Faren er ingeniør, moren er lege og begge søsknene hans studerte på universitetet og skulle utdanne seg til økonom og journalist. Jeg forstår godt at det kan være vanskelig å ta en helt annen vei når resten av familien har såkalt høyere utdannelse. Men likevel: Hvorfor har familien hans viktigere yrker enn han? Er det lønna det er snakk om? Jeg mener at vi alle bør yte i samfunnet. At vi alle bidrar til å opprettholde velferdssamfunnet, men det spiller ingen rolle hva slags yrke det er snakk om, så lenge man er lykkelig og trives. At man driver med noe som føles riktig og som man liker å holde på med! Sosial trivsel er grunnleggende for å gjøre en god jobb, og da burde man for all del velge det man har lyst til å drive med. At man gjør sitt beste, tar jobben seriøst og jobber med det man ønsker. Jeg mener at det er å oppnå noe - i aller høyeste grad! Jeg husker på videregående, da vi skulle velge programfag. Lærere la vekt på at vi kunne få poeng dersom vi valgte realfag. At samfunnet trenger elever med realfag. Men samfunnet trenger jo alt av alt! For at samfunnet skal gå rundt trenger vi alt fra postbud til skuespillere. Dersom det å bli forfremmet til å bli sjef i et firma, eller å jobbe frivillig i Leger Uten Grenser er å oppnå noe, vet jeg om mange som "mislykkes", for å si det sånn. Eller som kommer til å "mislykkes". Og det å oppnå noe handler ikke bare om arbeidslivet. Det handler blant annet om hvordan vi har det. Hva vi driver med på fritiden. Hvem vi tilbringer tid sammen med. Hva som gir oss glede. Jeg tror det viktigste er å føle selv at man lykkes. Det er å oppnå noe det!

61 kommentarer:

  1. Sofsen, jeg blir så glad av å lese dette! :)

    Er hjertens enig med deg! Nå for tiden vil alle bli "kule" ting. Jobbe med TV eller som journalist. Og jeg tror vi kan få mange arbeidsledige fotografer om noen år. "Lærer, det vil jeg IHVERTFALL ikke bli!" hører jeg hele tiden. Dette er jo et KJEMPEVIKTIG yrke. Og som du sier, vi trenger litt av alt.

    Og dessuten, livet handler da ikke bare om hva slags jobb vi har. Om jeg fikk velge mellom å ha en jobb jeg virkelig elsker, men ikke ha tid til venner, familie og slikt, hadde jeg nok heller valgt en jobb som jeg bare synes var helt grei, men ha noen å komme hjem til.

    Jeg blir så oppgitt over at andre tror de sitter med fasiten for hva som er lykke, suksess og livskvalitet for andre. Så jeg ble veldig glad for dette innlegget!

    SvarSlett
  2. Jeg er glad du tar opp dette! Og jeg er helt enig med deg. At noens definisjon av lykke og oppnåelse skal gjelde for alle og enhver, irriterer meg noe så grenseløst.

    Nå er visstnok det helt store å reise verden rundt, møte ulike kulturer, og FOR ALL DEL, IKKE SLÅ DEG TIL RO I EI LITA BYGD.

    Unger skal man visst ikke ha. Nei, slike skrikete, møkkete og snørrete små krapyler som stjeler tiden din og hindrer deg i å farte rundt. Visstnok.

    Folk ser rart meg da jeg sier at jeg vil jobbe med barn og ungdom. Det er visst kult å hate unger for tiden. Jeg vil hjelpe barn og unge som sliter, fordi jeg VET hvor viktig den jobben er. Å kunne jobbe f.eks i psykiatrien og kunne se at noe hjelper når noen er laaangt nede, vil gi meg mye mer enn noen ekstra hundretusener på bok.

    Så da kan det diskuteres, da. Hvem som har oppnådd mest i livet. Om det er den med enkel utdanning, litt lavere lønn og en familie som elsker vedkommende. Eller om det er den som har fartet verden rundt, og som kun sitter igjen med et selskap i Thailand og mange millioner i formue. Uten å ha noen å dele det med.

    SvarSlett
  3. Et utrolig viktig tema du tar opp her.
    Er nok mange, i tillegg til meg selv, som er usikre på hva de vil bli, og at det bør være "noe viktig". Men som du sier; alle yrker i samfunnet er viktige, er nok ikke mange vi kunne klart oss uten.

    SvarSlett
  4. Flott innlegg Sofsen!

    SvarSlett
  5. Det er sånne folk som ender opp utbrent i en alder av tredve fordi de jobber livet av seg for å leve opp til sine egne uoppnåelige krav. Lykke til med den, du! :)

    SvarSlett
  6. True, true, TRUE!! : D Digger innlegget! Bare man gjør noe man trives med så spiller det ingen rolle hva, og jaa, vi trenger litt av alt! Alle kan ikke være sjefer, dèt går bare ikke..

    Her er det ganske så vanlig og droppe ut av skolen og "go dairyfarming", altså melke kuer resten av livet.. Jeg ville ikke gjort det, men fint for dem som vil! Er ikke et spesielt ambisiøst yrke, men likevell, noen må gjøre det og! Har ei "søster" som gjør akkurat det, og ho elsker det! La folk gjøre hva de vil, og være lykkelige med dèt! :) hihi..

    GO Sofsen!! : D

    SvarSlett
  7. Jeg er så veldig enig med deg!!

    SvarSlett
  8. Åh, ja. Det er så mye drittslenging, men omtrent kun fra anonyme lesere. Jeg synes det er interessant å se nærmere på ip-adressene osv til de som kommer med lite konstruktiva, negative kommentarer... Det er ofte de samme, under annet anonymtnavn.. oFC.

    SvarSlett
  9. Et meget godt innlegg, Sofie! Det er nok lønnen som setter status for hvilke yrker som er viktige eller ikke i dag, dessverre :/

    SvarSlett
  10. jeg liker designet på bloggen din.

    SvarSlett
  11. Haha, jeg liker In Rainbows coveret!

    SvarSlett
  12. Hva hjelper det å utrette noe "viktig" om det bare føles hult etterpå. Om ikke hjerte er engasjert i det man gjør så er det ikke viktig. I mine øyne that is.

    Å verdsette sine egne bragder som viktige syns jeg er viktigst av alt. Det er ikke alltid man kan stole på at resten av verden ser verdien i dem.

    SvarSlett
  13. Hei, Sofsen. Jeg har vært tilhenger av bloggen din i lang tid, og du skriver utrolig bra. Godt språk. Jeg tror du hadde passet til å jobbe med ungdom og barn. Tenk på det. Du har alt som skal til for at ungdom og barn kan se opp til deg. Ung og pen, morsom, flink til å snakke for deg.....

    Ta det som ett kompliment! ;)

    SvarSlett
  14. skikkelig bra innlegg! jeg er veldig enig med deg =)

    SvarSlett
  15. Ytringsfriheten er unnskyldningen til alle for tiden. Folk glemmer vist at det er en grense mellom å si hva man mener og krenke/nedverdige en annen person.
    Uansett, kunne ikke vært mer enig. Om vi kutter vekk vaskedamene fra arbeidsplassene, så får jo man ikke lov en gang til å jobbe. Uten alle de små, viktige brikkene i samfunnet så hadde vi jo blitt satt langt tilbake i tid på en måte.
    Men uten de negative folkene her i verden, så hadde ikke du skrevet så flotte innlegg som du gjør. Skjønner tankegangen? :-)

    SvarSlett
  16. Liker dette. Har selv en jobb mange vil kalle kjedelig og lite givende, men jeg syns jobben er akkurat nok for meg nå. Og folk rundt meg stresser også med mitt liv og hva jeg vil videre. "Begynn å studere" , "Finn deg en bedre jobb" osvosv. Jeg vil ikke være som alle andre og prakt eksempelet av alle andre. Noen ganger må en bare finne riktige veien for en selv.

    Men som du sier, så lenge en selv føler en lykkes - så syns jeg det burde være nok. Hva en gjør med fremtiden er jo helt i ens egene hender.

    SvarSlett
  17. Du får virkelig sagt det !

    SvarSlett
  18. Må nesten vise deg yndlingsbildet mitt. Det gjør meg alltid så glad. Viser til det via en link fra google. http://media.dailyrumble.com/happiness-by-5-year-old.png

    SvarSlett
  19. Er så enig med deg der! Jeg har heller ikke kommet så langt at jeg har funnet ut hva jeg vil bli, men det viktigste for meg er at det er noe jeg vil trives med å gjøre, ikke noe som gir meg millioner i formue og status i samfunnet :)

    SvarSlett
  20. Satt og nikket og smilte gjennom hele innlegget, og ikke bare fordi jeg synes det er tåpelig slik samfunnet "styrer" oss mennesker (selv om jeg synes det og), men fordi det er veldig få som setter ord på virkelig viktige ting som dette og får det fram i lyset, du gjør det bestandig, og det takker jeg deg, beundrer jeg deg og respekterer deg for:) Det er så mye overflatiskhet og streben etter falsk lykke i samfunnet at det er skummelt... Men folk ser det ikke, eller så vil man bare ikke snakke om det. Det er veldig skjult. Skal jeg være ærlig skulle jeg ønske at det ikke fantes noe som het tabu... Et åpnere samfunn hadde vi alle hatt godt av!

    Så... TUSEN TAKK for dette, Sofie. Herlig innlegg som alle burde ta seg tid til å lese! :)

    SvarSlett
  21. A-FORBANNA-MEN!

    Det ALLER viktigste er hvordan DU har det. Om DU oppriktig mener at penger er en stor del av lykken din, så for all del, jobb ræva av deg og bli rik. Om du ikke har lyst å bli rik, men kunstner uten barn, så vær så god!

    Jeg er DRITT DRITTlei av at alle MÅ ha så "høye ambisjoner". Jeg skal bli lege og jeg skal bli ditten og datten. Flott for deg. Det mest ambisiøse er å si: Jeg skal bli lykkelig. DET er å være ambisiøs, DET er utfordrende og DET ER Å OPPNÅ NOE!

    SvarSlett
  22. Du skriver så utrolig bra! Og du har så rett - alle yrker er viktige på sin måte. Det er altfor mye press på status i dagens samfunn, en kan bli litt gæren av det.

    SvarSlett
  23. Stemmer! Det er opp til enhver om man oppnår noe eller ikke.
    En ting jeg tror de fleste har ett ønske om å oppnå er lykke :) Hva som gjør en lykkelig er jo opp til hver å en

    SvarSlett
  24. Herregud, jeg er så ENIG! Du skriver så bra, og tar ordene ut fra min munn og gjør de enda bedre. Jeg jobber selv på dagligvarebutikk, selv om det er bare en deltidsjobb møter jeg stadig på folk som behandler deg som "kassadama". Folk mener at det eneste jeg er der for er for å spørre om de skal ha kvittering, og for å ha noen å klage til om høye priser. Jeg beundrer virkelig mine kollegaer som jobber der til daglig og som jobber der til vanlig, og som har jobbet der i mangemange år. De trengs jo faktisk de også!

    Og det er latterlig at folk med yrkesretta utdanning møter kritikk fra samfunnet, det er så idiotisk.

    Once again, Sofsen - jeg digger deg. AMEN!

    SvarSlett
  25. Utrolig enig i dette ! Supert innlegg !

    Alle mennesker søker jo egentlig i hovedsak lykke,
    og det er noe alle må definere for seg selv. Lykke er individuellt :)

    Jeg skjønner ikke hvorfor mennesker har så stor trang til å rakke ned på hverandre...

    Man blir høyere av å sitte på en annens skuldre, enn å stå på en som ligger nede :)

    Ønsker deg en fin dag :D

    SvarSlett
  26. det viktigste er at man trives i den jobben man har sier jeg bare.

    SvarSlett
  27. Er helt enig med deg, alle jobbene i samfunnet er like viktige. Det er helt sykt at noen kan komme ut med noe sånn. Ingen hadde oppnådd noe i livet hvis kravene skulle ha vært så strenge som det hun mener.

    SvarSlett
  28. Et fantastisk innlegg. Jeg kunne ikke vært mer enig med deg!
    Jeg prøver å gjøre hver dag til en super dag, både for meg selv og de rundt meg. Oppnår jeg det, er jeg veldig fornøyd. Jeg strever etter lykke. Lykke kommer i mange former. :)

    SvarSlett
  29. Er så enig!
    Alle er forskjellige. Hva som er viktig i livet er forskjellig fra person til person. For min del er ikke en superjobb med skyhøy lønning det viktigeste. Det er mye viktigere å jobbe med noe man trives med og ikke minst ha det bra med seg selv og de man omgås med :)

    SvarSlett
  30. Godt skrevet, Sofsen! :)

    Men for å være litt pirkete: Ja, man trenger litt av alt, men når folk velger bort realfag fordi det er vanskelig og "kjedelig" må man rekruttere på andre måter. Behovet har vært større der enn på andre områder i samfunnet. :)

    Selv føler jeg litt at jeg må fullføre en høyere utdannelse, men mest fordi jeg ikke kunne tenke meg å jobbe med noe annet enn det jeg driver med nå. :)

    SvarSlett
  31. Dette er et av de viktigste og beste innleggene jeg har lest på lenge!!!

    Jeg omgås en del folk som har det tøft i hverdagen sin, og mange føler seg mislykket fordi de ikke får til å jobbe osv. De ser ikke at de oppnår ting med de små tingene de gjør. Alle har så høye forventninger og det å lykkes i livet er liksom noe stort og viktig - med å ha en important jobb og en stor omkrets osv.

    Jeg er flink til å undervurdere meg selv jeg og, det ligger vel i oss alle. Men jeg har ei datter jeg steller for hver dag, og hun har et godt liv. Det er vel å ha oppnådd noe - og lykkes med hver dag. Spesielt når hverdagen kan være krevende, så er det stort å klare å være en god mamma uansett. Det er ikke slike ting man egentlig tenker over at er å oppnå noe.

    SvarSlett
  32. Bra innlegg. Det eneste jeg stusser litt på er det med at samfunnet trenger "alt av alt". Såklart trenger vi "alt av alt" men jeg synes det blir litt feil slik du fremstiller det; At så lenge man har lyst til å bli noe, så bør man bli det. Dette mener jeg blir feil fordi det ikke er marked for at xtusenpersoner skal være negledesignere, feiere, eller ingeniører for den saks skyld. Når læreren da sier at man bør velge realfag fordi dette er noe som gir tilleggspoeng er det fordi samfunnet trenger mennesker med realfaglig bakgrunn. ..En holdning jeg synes er typisk her i Norge, er at dersom man VIL noe, så burde det være en selvfølge og også få det. Mener dette er en litt bortkjemt holdning. Å være lege er for eksempel ikke en menneskerett. Alle kan ikke bli leger selv om de har innmari lyst til det.

    Vet ikke om jeg klarte å uttrykke meg helt presist.. Men ellers er jeg veldig enig med deg, og føler veldig på dette med forventningspress og å gjøre noe som har sosial status.

    Hilsen Oda B. Ø.

    SvarSlett
  33. Det å oppnå noe trenger ikke nødvendigvis å være noe kjempestort.. Det kan være noe så lite som at du har klart å fullføre vidregående, at du har funnet deg en jobb du trives i. Enten det er en jobb i kasse på Rimi eller som sjef i et stort firma..

    Jeg føler at jeg har oppnått en god del i livet mitt. Andre vil kanskje ikke se på det som store ting, men jeg gjør i allefall det.

    SvarSlett
  34. Ååååå jeg ble rørt til tårer jeg!! Føler dette berører meg veldig for - uten å ramse opp min egen historie - jeg har følt nederlag fordi jeg har greid en flott utdannelse, har helt siden jeg var liten hatt store planer om karrierekvinne og bla bla, men så er det sånn at jeg ikke greier jobbe fordi jeg, ja, er psykisk syk. Jeg har følt så utrolig nederlag og skam, men faen heller, jeg HAR oppnådd mye - enda jeg lever på trygd! Hvem kan bestemme og måle hva vi har oppnådd? TAKK Sofie!!!

    SvarSlett
  35. Dette satte faktisk mange tanker i meg. I går(onsdag) var vi på en slags utdanningsmesse og skulle få lite litt om hver yrkeslinje man kunne ta. Vi fikk også et yrke vi skulle ha og finne ut ekstra mye om. Jeg og to andre venner fikk murer og jeg tenkte at det skulle jeg aldri bli. Det er ikke noe for meg ! Og de andre fikk ganske rare yrker, yrker som vi ikke tenker over. Reservedelseksportør for eksempel. Vi lo over feierfaget, men hey, alle yrker er faktisk viktige. Takk for at du minnet meg på det Sofsen!

    SvarSlett
  36. Du skriver nok en gang et utrolig bra innlegg Sofie. :) Alle yrker er viktig syns nå jeg som du skriver. Det viktigste er at man trives med den jobben man har og har det gøy.
    Det å oppnå noe er for meg det å ha gode venner, lære, utvikle seg selv, gjøre det man selv vil.
    Oppnå kan være så mangt, det trenger ikke å være frivillig i leger uten grenser eller å ha en master, om man selv mener har oppnådd noe så har mang det :)

    SvarSlett
  37. KAN DU LAGE ET INNLEGG OM KJÆRLIGHETSSORG OG HVORDAN JEG KAN GLEMME KJÆRESTEN MIN!!!!! JEG ORKER IKKE MER MEN KARER DET IKKE I DET HELE TATT JEG ER SÅ LEI AV ALT! HILSEN ANONYM

    SvarSlett
  38. Oda: Jeg brukte det lærerne sa som et eksempel. De la sånn innmari vekt på at "SAMFUNNET TRENGER REALFOLK! NÅÅÅ!" Jeg mener at vi trenger alt av alt i den grad at alle yrker trengs. Og at selv om mamma og pappa pusher på at du skal velge matte og fysikk, men du ikke føler for det, nei, så skal du la være. Hvem som helst kan i prinsippet bli lege, JA, men som blant annet Lise er inne på her: Vi har alle ulike forutsetninger. Psykiske problemer kan faktisk være en årsak til at ikke høyere utdanning er aktuelt for vedkommende. At det blir for vanskelig å følge opp, rett og slett. Jeg er enig i at man får til det man vil, men nå er det ikke alle som VIL verken det ene eller det andre. Fordi man ikke føler der riktig.

    Jeg ser poenget ditt, selvfølgelig gjør jeg det. Og dersom det er en mangel på noe viktig i samfunnet, ja, så gjør regjeringen og samfunnet de de må for å løse problemet. For eksempel at det nå er storsatsing på lærere, fordi ferre og ferre har søkt seg inn på lærerstudiet. Det er helt logisk at når noe er på etterspørsel, ja så trengs det flere til. Men poenget mitt er at realfag gjerne blir sett på som viktigere eller bedre enn for eksempel språkfag. Sånn har jeg opplevd det i hvert fall. Det er veldig typisk at hvis du er god i matte og fysikk - ja, da er du flink og smart. Er du for eksempel kjempegod i kunst og håndtverk er kanskje ikke det like "viktig". Mange mener jo at kunstnere ikke har en ordentlig jobb en gang.

    Skjønner du hvorfor jeg brukte det som eksempel nå? Jeg skulle kanskje ha utdypet det mer, men det var også for å sette det på spissen. Jeg kunne vel i prinsippet skrevet fem ganger så lange innlegg som jeg gjør. Men det skal jeg spare dere for, heheh. Derfor er det bra at vi har kommentarfeltet der vi kan diskutere sammen.

    Takk for at dere bidrar til debatt og dialog, folkens. I love you all! Uansett hva slags mening dere har. Jeg er så glad for at dere leser bloggen min og gjør at jeg får lyst til å skrive tusen innlegg til. Takk! <3

    Anonym som ber meg skrive et innlegg om kjærlighetssorg: Selvfølgelig kan jeg gjøre det! Jeg skal prøve å få det til i morgen, hvis ikke blir det senest mandag. Ok? Take care og vær god med deg selv. :)

    SvarSlett
  39. Virkelig et flott innlegg! :) Du skriver utrolig bra, hvorfor har jeg ikke vært innom bloggen din før, jeg har sett deg hundre ganger på Regine sin blogg.

    Det er derfor jeg er innom. Jeg har et prosjekt gående for Regine, og jeg trenger hjelp til å gjøre det kjent. Siden i går har jeg fått med meg 350 mennesker på Facebook, og det er jeg kjenmpefornøyd med, men jeg håper på flere. Jeg vil lage en plakat av alle oss som har fulgt Regine gjennom bloggen, jeg har engasjert et fototstudio som hjelper meg å lage den skikkelig proff. Den kan bli 60 cm bred, og så lang som det trengs. Jeg trenger at folk som har flere lesere enn meg, skriver om prosjektet og får med seg mange. Poenget er at Regine skal få se konkret hvor mange hun har berørt med historien sin. Det kan være vanskelig å se for seg hvor mange mennesker det faktisk dreier seg om, når de kun viser som en graf i et diagram.

    Kan du gå innom bloggen min og lese litt om dette, det ligger øverst på bloggen..

    SvarSlett
  40. Så fin blogg du har =) Takk for innlegget på historien ;D

    SvarSlett
  41. Du er så flink at jeg blir helt matt. Og glad. Du er noe å se opp til for meg. Og mange andre.

    SvarSlett
  42. Veldig enig i det du skriver, men har en mistanke om at kommentaren er skrevet i sinne, til en blogger som rakker ned på, og ofte skriver mye negativt om andre:))Er kommentaren skrevet til Trine Grung så fortjente hun den!

    SvarSlett
  43. Beklager at jeg ikke har svart deg før nå. Jeg har ikke orket å være på pcen de siste dagene på grunn av hans dødsfall.

    Jeg vet ikke hvorfor han gjorde det, og det gjør ingen andre heller. Det er veldig vanskelig å fortså hvorfor han ville ende sitt liv. Og igår var det minnestund. Jeg var helt sikker på at jeg ikke skulle gråte, for det klarte jeg.

    Vel, jeg kom til minnestunden 15 minutter før det skulle starte, og begynte å gråte. Jeg gråt og gråt og gråt. Alle sa at Eirik skulle vært der, men jeg vet at han var det. For jeg kjente det på meg. Jeg gikk til moren og broren hans, og de kjente meg igjen. NOe jeg er veldig glad for. Fordi de sa at jeg alltid var en god venn for han, og at han alltid vil være glad i meg.

    Jeg har nå begynt å male et malleri til hans familie, for å takke og vise dem hvor glad jeg er i dem.

    Jeg ville bare fortelle deg dette fordi jeg vet du hører på. Det er ikke så mange som gjør det her omkring. Beklager at dette svaret ikke har noe med dette innlegget å gjøre.

    SvarSlett
  44. Du skriver så bra, Sofie. Du må bli forfatter, skriv en bok, jeg hadde kjøpt den med en gang :)

    Jeg kom forresten over en blogg, jeg syns du kan ta en titt på den for det var sterk lesning og jeg tror du kan komme med en kommentar som virkelig kan oppmuntre denne jenta enda mer.
    http://siries.blogg.no/1243961088_velkommen_til_min_blo.html

    SvarSlett
  45. Jaaa! Enderlig! Takk Sofsen! Dette trengte jeg å lese.
    Jeg sitter her å stanger hodet i veggen fordi jeg strever med en teorioppgave. Jeg studerer ved høgskolen, men de siste dagene har jeg spurt meg selv: hva er det egentlig jeg driver med? kjører meg selv ut i grøfta? Jeg er så sliten!

    Vel, egentlig stanger jeg ikke hodet i veggen. Jeg spiser oreo kjeks og drikker melk. Men det er like før altså!

    Takk Sofsen. Du er best:) *klappe i hendene*

    SvarSlett
  46. Du skriver så utrolig bra, og jeg er så hjertens enig. Selv utdanner jeg meg til å bli førskolelærer og jeg synes vi blir veeeldig undervurdert i samfunnet. Vi får liksom ikke cred, og lav lønn får vi også! Selv er jeg stolt over det yrket jeg har valgt, jeg skal trossalt oppdra "morgendagens voksne"!

    SvarSlett
  47. Jeg er helt enig med deg. Hva er greia med at laererne skryter realfagelever opp i skyene? Det er jo helt feil. Som du sier trenger samfunnet alt for at velferden skal opprettholdes. Jeg reagerte ogsaa sterkt paa vedkommenes syn paa det aa lykkes.

    SvarSlett
  48. Enkelte er så opptatt av status og penger at det er kvalmt. Men det er jo de det til syvende og sist er synd på, som ender opp med å befinne seg i en jobb de egentlig misliker, bare for å opprettholde en form for fasade.

    SvarSlett
  49. Tror dette er viktige tanker :)
    Kjenner meg godt igjen. selv er jeg utdanna noe som heter vernepleier og får ofte rare reaksjoner på det. da jeg gikk på videregående ville alle jeg gikk i klasse med bli lege, min drøm var å bli sykepleier. de andre "synes synd" på meg da jeg sa jeg vill ebli sykepleier. hadde jeg ikke gode nok karakterer til å komme inn på medisin? sannheten er at det har jeg. men det vil jeg ikke. Jeg vil være nærere pasientene/brukerne/beboerene. Jeg har nådd drømmen min, å det er å jobbe som miljøterapeut på psykiatrsik sykehus. I miljøet, ikke på et fint kontor. Jeg har aldri drømt om kontorer. Hva mne klassekammereter driver med vet jeg ikke, men sanheten er vel at få av de er ute i jobb i hvert fall.

    SvarSlett
  50. Har du lyst til å lese dette innlegget, Sofie? Og si meningen din?
    http://lisenikita.blogg.no/1257625952_wrong.html#comment

    SvarSlett
  51. Tusen takk for at du tar opp dette temaet! Utrolig bra skrevet også. Jeg er så enig med deg, det virker som om en del folk mener at man må ha en universitets utdanning for å ha oppnådd noe.

    Var en gang en vennegjeng var samle og spillte fantasi, så var det noen som bemerket at den ene gruppen ikke hadde universites utdanning, som om d skulle forklare hvorfor de ikke var så flinke. Jeg ble så provosert!

    Men som sagt takk for at du tok opp temaet, sammfunnet funger ikke om alle skulle ha hatt universitets utdanning. Noen må kjøre bussen, noen må ekspedere oss på butikken og noen må legge inn strøm i huset.

    Hilsen ei som "bare" har teknisk fagskole og er utdannet maskinist.

    SvarSlett
  52. Åhhh...så glad for at du tok for deg dette. Det du skriver er mine tanker bare bedre formulert:) JEg har jobbet som servitør i 12 år nå og dette er faktisk et yrke jeg trives veldig godt i selv om jeg ikke har utdannet meg til dette. Men jeg merker folk ser så ned på meg innimellom. "Bare en ussel servitør". Og nå...etter 5 års intens utdannelse så merker jeg at det er som servitør jeg trives aller best. Da jeg studerte på NTNU Dragvoll så tok jeg en bachelorgrad i kunsthistorie og da det kom til siste året og jeg skulle velge fag så hadde jeg ingen å velge i da alle pengene stort sett gikk til Gløshaugen og utdannelsen til siv.ing og slike "smarte" retninger.
    Men anyways... jeg tror det å oppnå noe er så individuellt for hvert enkelt menneske. De ambisjoner man har forandrer seg etter hvordan ens livssituasjon er. Jeg synes du har oppnådd masse da du er en av de som faktisk har noe intelligent og banebrytende å komme med på bloggen din. Du viser at ikke alt dreier seg om materialistiske goder.
    Igjen..flott innlegg!!:)

    SvarSlett
  53. Hei

    Jeg er fast leser av bloggen din, men har vært fullstendig fraværende når det kommer til kommentarer;) MEN jeg synes du skriver utrolig bra!! Et stort pluss er også den ærligheten du deler med oss om ditt eget liv og personlige opplevelser.

    Keep up the good work!!

    SvarSlett
  54. Jeg ville bare si ifra at jeg følger bloggen din, og har derfor linket bloggen din under mine "Inspirasjon"sblogger :)

    Om dette ikke er greit, ber jeg deg si ifra.
    Ha en god dag!

    SvarSlett
  55. om man ikke har oppnådd mye på et skolemessignivå eller arbeidsnivå har ingenting å si.
    Leger uten grenser jobber kanskje frivillig, men de tjener skammelig mye penger i slengen.
    vil ikke si det er å oppnå så mye.

    å oppnå noe er å nå et nytt element av livet, innse en realitet, finne en egen sannhet.

    stupidity, the bliss
    Ignorance, the crime

    SvarSlett
  56. Hei Sofie! Takk for herlig kåseriverksted på femfest i helga. Jeg har nå offisielt tatt opp igjen lesinga av bloggen din, etter å ha lastet ned ny nettleser (IE kan brenne), og angrer allerede på at jeg ikke har lest den på såpass lang tid. Fantastisk blogginnlegg. Du setter ord på tanker jeg har hatt lenge.
    - Ragni

    SvarSlett
  57. Dette var BRA! Takk for at du skrev dette innlegget. Jeg snakket med en venninne om det samme i går. Du har HELT rett. Hvorfor føles det så mye viktigere å tilfredsstille andres forventninger, istedenfor sin egen lykke? Og samfunnet klarer seg ikke uten at "småjobbene" blir gjort. Det er tragisk at folk skal skamme seg over å si at de jobber på Rimi eller i klesbutikk eller som rørlegger. Selv gjør jeg jo ingenting for tiden, og syns det er flaut. Men vi er jo laget så forskjellig! Det er ikke alle som KAN være lykkelig med statusyrker. Vi er jo skrudd sammen med så forksjellige behov og ting som gir oss mening og glede. TAkk og pris! MEn når vi prøver å endre oss selv for å passe inn i statusjaget blir det trist... Hvorfor kan ikke målet være å være lykkelig i hverdagen? Fylle hverdagen med ting og andre mennesker som gir en glede? Elske jobben sin og være snill med dem rundt seg? Det hadde vært fint, syns jeg...

    SvarSlett
  58. Ja!! Bra du skriver om dette. Jeg fikk en kommentar på en av sangene mine om at det var godt at amatørene også hadde et sted å ''holde'' på med sitt.

    Samtidig har jeg fått høre at jeg er med på å TA plassene til dem som faktisk driver med teater/sang/dans. Kun fordi jeg ikke utdanner meg til å bli noe innen nettopp det.

    Da tenker jeg raskt; jeg skal ikke ta fra noen noe - men det er morsomt å se ''proffene'' reagere når ''andre'' lykkes.

    Din gode venn Magnus!

    SvarSlett
  59. Meget interessant å lese både innlegget og responsene!

    Kunne også vært innteressant å reflektere over hva som gjør mennesker til å trenge store og små mål i livet sitt. En slags hedonistisk tilværelse hvor man er glad i livet og lever hver dag, men ikke setter noen "planker", er vel en skam i dagens samfunn. Å være prosessorientert fremfor resultatorientert er sosialt akseptabelt, men forutsetter et mål allikevel. Det å ha et mål - er det noe vi trenger på et fysiologisk / psykisk nivå eller det er samfunnet som hjernevasker oss?

    Jeg er i hvert fall en som ikke har unngått det å MÅTTE ha et mål. I senere tid begynte jeg å få i meg at veien til målet er stort sett artigere enn selve måloppnåelse. Men tenk at det hele tiden skal være noe man streber etter...

    SvarSlett

Blogglistenhits
Bloggurat