29.12.09

Tale til...


... Ari Behn.




Kjære Ari Behn. Du er min helt, mitt forbilde og min inspirasjonskilde. Ditt vesen, din aura, måten du prater på, stilen din - ja, alt ved deg er som en rosa og svulmende bomullssky. Du er så... Konkret og bevisst. Og sjarmerende, selvfølgelig.

Kjære Ari Behn. Jeg setter stor pris på din åpenhet. I et intervju med gratisbladet, Massiv tidligere i år, fortalte du at du føler deg deprimert, at du gjerne tar din første drink for dagen før lunsj, og at du kommer til å dø uten selskap av noen.

Dette er et svært godt løft for å fjerne tabustempelet om psykisk helse... Spesielt fordi du er så konstruktiv. Du er så håpefull og konsekvent, syns jeg. Et stort klapp på den terningbelagte skulderen/overarmen din der, altså. (Jeg har vurdert å tattovere inn noen tilbakemeldinger fra diverse skoleoppgaver - av inspirasjon fra deg, så klart).

At du ikke bare går til psykolog, eventuelt får noen medisiner, tar et oppgjør med helsa di på egenhånd - og SÅ prater om det i media, er bare veldig fint for oss fans. Vi blir jo så inkludert! Vi er med under hele prosessen, liksom. Jeg likte spesielt godt da du gjestet Skavland, og sa at du tror kanskje du har bipolar lidelse... Du kunne jo ha funnet det ut, men det er mye morsommere å holde det litt mystisk.

Ari (er på fornavn, selvfølgelig), du er jo full av overraskelser, so keep it that way! Og du (og Mette Marit, for den saks skyld) gjør jo kongehuset mer folkelig: "SE! De har problemer de også!" Hadde du bare hatt et formål med det...

Kjære Ari Behn. Noen vil kanskje påstå at du er pr-kåt og sytete, og at du er en skam for det norske kongehuset. Men herlighet - du bruker jo bare ytringsfriheten din! Som forfatter, selvfølgelig. Du har jo uansett fått beskjed om ikke å representere kongehuset når du uttaler deg i pressen. Derfor er det ekstra gøy når du, som forfatter, selvfølgelig, gir oss andre dødelige litt inside information om hva som skjer i kongefamilien.

Kjære Ari. Du misliker at pressen spør om helt andre ting enn ditt forfatterskap (som for øvrig er svært mangfoldig og gripende...). Du vil jo helst bare snakke om yrket ditt, sier du. Derfor er det så fantastisk, og på ingen måte motsigende og ironisk, at du faktisk svarer på, og snakker om helt andre ting enn nettopp yrket ditt.

"Før eller siden blir jeg sparket ut hjemmefra. Det er antageligvis langt verre for dem som oppholder seg sammen med meg å ha meg gående hjemme". Dette er noe av det du fortalte Magnus Rønningen (og resten av Norge) i Massiv-intervjuet. For en tillit du har til det norske folket, Ari! Jeg blir helt rørt, jeg. Ikke engang Alexander Rybak er så åpen om privatlivet sitt!

Jeg gleder meg til døtrene dine blir voksne. Jeg gleder meg til de skal lese alt det fine du har sagt i media. Apropos kidsa dine, Ari. Hvordan er det mulig å kalle ungen sin for Maur!? (Greit, Maud, da, men det er faen ikke langt unna). Det er faktisk ikke meningen å være morsom her. Jeg er dønn seriøs. Jeg har sittet som et stort spørsmålstegn helt fra den dagen jeg fikk høre om navnvalget.

Kjære lysfontena (må jo ha kosenavn). Vi har spesielt én ting til felles: Vi er begge meget glad i Nina Karin Monsen. I invervjuet med Massiv kom det frem at du nesten kjørte på henne, en kveld i 2005. For å sitere deg litt: "Da tenkte jeg faen, hadde jeg visst det var henne skulle jeg jaggu ha bremset to sekunder senere. Den sjansen får jeg ikke igjen". (Apropos, les den fantastisk underholdende krangelen mellom Magnus Rønningen og Nina Karin Monsen her).

Altså... Det er jo en smule drøyt, men jeg skal innrømme at jeg lo godt. Da lo jeg nesten, bare nesten, med deg, Ari. (Tips til Dagbladet: "Sofie Frøysaa støtter Ari Behn i sin uttalelse om Nina Karin Monsen". Do it, do it!).

Kjære Ari Behn. I disse desembertider fikk pressen vite hva du ønsket deg til jul: "Ønsker seg fred og ro - og fotballsko". Du ønsker deg altså mer fred og ro rundt familien. Jeg elsker når kjendiser går til media, for å si at de ønsker en pause fra media... Og jeg elsker at du, Ari Behn, ber om fred og ro rundt familien, når det først og fremst er du som har fortalt så mye om familien din og ditt privatliv. (Når sant skal sies: Du skjemmer bort media, men pytt, ingen vits i å spare på kruttet!).

Kjære Ari. Du er kongen (heh) av kontroversielle utsagn, og Norge hadde uten tvil blitt mye kjedeligere uten deg. Så, vær så snill, ikke slutt med det du gjør. (Å være forfatter, selvfølgelig).

32 kommentarer:

  1. Haha, du får sagt det du! :)

    Tips: Jeg har skrevet om hva jeg er stolt av i 2009, og oppfordrer deg til å lage en liste også! Litt sånn utypisk norsk vettu - klappe seg selv på både skuldra og brøstet og si "Jeg er bra - jeg duger".

    Riktig godt nytt år til deg.

    SvarSlett
  2. Hahahahaha! Bra, Sofsen!
    Godt nyttår:)

    SvarSlett
  3. Hehehe.. jeg har ikke så mye annet å si. Hehe :D

    SvarSlett
  4. Haha. Jeg måtte lese detta innlegget høyt for mamma. vi fikk oss en god latter :)
    Taakk foor deeet!

    SvarSlett
  5. Hahaha, nå lo jeg godt.
    Tusen takk sofsen, dette gjorde en grå dag rød og fin :-)

    SvarSlett
  6. Heh, fantastisk! :D

    Men, Maud er jo et av de normale navna da! Og grunnen til at han valgte det er jo ingen hemmelighet. Maud Angelica er oppkalt etter oldemoren sin Dronning Maud. Det navnet du heller burde ha angrepet er nok mellomnavnet hennes, eller den litt merkelige sammensetningen av mellomnavnet og fornavnet. ELLER, hva med søstrene hennes sitt navn? Emma Tallulah og Leah Isadora er jo ikke helt normale navn de heller.

    SvarSlett
  7. Haha, herlig! Du får nå sagt det, du ;)

    SvarSlett
  8. Åå, jeg har savnet den sarkastiske Sofsen! Tusen takk, nå fikk jeg meg en god latter. :)

    SvarSlett
  9. Haha, slike tekster har jeg savnet så lenge fra deg Sofsen og endelig er de tilbake. Go Sofsen, dette var nydelig! Ren, pur sarkasme skrevet rett fra hjertet. Du vet jeg elsker det.

    SvarSlett
  10. Ho ho ho, ja du Sofsen, du Sofsen.

    SvarSlett
  11. Fantastisk, Sofie. No more said :3

    SvarSlett
  12. hahaha, hærlig Sofsen!:D Læreren min i etikk er Carl Erik Grimstad, og han har kommet med en del gullkorn når det kommer til både Ari og kongehuset i løpet av de månedene han har vært læreren min:p Carl Erik er ofte i diskusjoner med Ari, så da er det ekstra gøy å kunne høre hans synspunkter som ikke media får høre om;p

    SvarSlett
  13. Haha, sofsen du sofsen. Jeg hadde absolutt sett på om du og Ari hadde vært gjester på et talkshow :p

    SvarSlett
  14. Haha. Herlig Sofsen! Når jeg leser det du skriver på bloggen så kommer stemmen din opp i hodet mitt. Da tenker jeg *oh.. Hear the irony <3"

    stå på!

    SvarSlett
  15. haha, bra at noen uttaler seg om det jeg regner med omtrent hele norge mener om ari..
    Han er bare så ufyselig og smerkelig den fyren assa...

    SvarSlett
  16. hahahaha jeg elsker deg!

    SvarSlett
  17. Linn Marit: Åh, awesome! Han møtte jeg da vi begge var gjester i "Fredag" på TV2. Han er litt av en luring han der.

    PS! I love you all! <3

    SvarSlett
  18. Ari er jo utrulig zzøt og poetizk. Han rørar verkeleg "i det dype av de dypeste hjerter" ..

    SvarSlett
  19. Sofie, jeg kjenner at jeg har savnet deg.

    SvarSlett
  20. Åh Sofsen, you took the words right out of my mouth.
    Elsker måten du skriver på!

    Godt nyttår btw :]

    SvarSlett
  21. haha! :D Og med den sangen i tillegg - nydelig!

    SvarSlett
  22. hahaha! love you :D

    SvarSlett
  23. og vi liker DIN. veldig godt. hey, hilste talkiewalkie til deg på sonen her om dagen?:D:D

    SvarSlett
  24. Ahh Gud hvor De tar vaar kjære Prinsessegemal paa Kornet, Sofsen! Maatte din Ironi og Sarkasme aldri gi slipp paa sin Overflod!

    SvarSlett
  25. Haha, veldig bra! Vi er jo alle like glade i Arigodklumpen vår og hans intelligente utsagn!
    Ja, at psykisk sykdom er tabu, det er i alle fall ikke han medvirkende i:)
    Det er godt han har sin andre halvdel, lysfontenen, som kan få ham til å ta ting som engler og eventyr til ettertanke... Ja, bare så han kommer seg litt ned på jorda igjen *kremt*

    SvarSlett
  26. Endelig har du innrømt din store kjærlighet for Ari :p

    LENGE LEVE ARI BEHN!!!!!<3333

    SvarSlett

Det oppstod en feil i denne gadgeten