22.3.09

Det var de kjønnsrollene da...




En uskreven regel er at jenters yndlingsfarge bør være rosa.
Et ord som virkelig burde fått sin plass i ordboka er "jentekveld".
Glem barbiedukka - nikkedukker is the new cool.
99 % av bloggnorge viser jenters nye moteinnkjøp, og ikke se bort i fra at dagens outfit består av feminine plagg med blonder, blomster, frynser og søte, små detaljer. =)))

99 % av bloggnorge gir deg jenteoppskriften til hvordan føle seg vel! Dette inneholder selvfølgelig neglelakk og pedikyr, boblebad med masse (rosa) skum, pleie-deg-selv-musikk (mest sannsynlig Rihanna eller Lady Gaga), hårkur, ansiktsmaske, spraytan, fotpleie, napping av bryn, shaving av legger, fuktighetskrem, stearinlys (med roseduft, selvfølgelig) en deilig leppomade, osv. Men ikke glem å være naturlig, da, jenter - det er jo det gutta liker best...

Jeg er fullt klar over at jeg nå beveger meg på svært tynn is. (Og jeg vil mest sannsynlig få kommentarer som "mannehater", "bitter" osv. Jeg er ikke mannehater, altså. Jeg ELSKER jo menn!) Egentlig burde jeg vel strengt tatt bytte kjønn, men i skrivende stund har jeg fremdeles et snev av håp om at jeg kan åpne øynene til noen av dere der ute. Eventuelt få med noen på laget.

For kjære lesere, svar meg oppriktig på én ting: HVORFOR er det slik at jenter skal gjøre jenteting? Hvorfor er det i det hele tatt ord som heter jentete, guttete, jenteting og gutteting? Jada, vi har kanskje noen genetiske forskjeller, spør naturfagslæreren din osv. Men nyere hjerneforskning viser at individuelle forskjeller er større enn kjønnsforskjeller. Og det er jo det som betyr noe: individualisme. Hvem du er, uavhengig av kjønn.

Norge har på noen områder kommet langt i kampen om likestilling, for all del - google it, så ser du resultatet over likestilling i arbeidsmarkedet for eksempel, men nå snakker jeg om det daglige liv. Om hva som er innprentet i språket, i normene. Jeg snakker om gutten og jenta i klassen, på jobb, på fest, på Karl Johan, på kafé, på bussen - ja, overalt. Gutten og jenta som oppfører seg ut i fra en rolle de har fått tildelt.

Ja, for dersom du er en såkalt guttejente er du selvfølgelig traktorlesbe. Er du en femi gutt er du åpenbart homo. Så enkelt er det jo. Eller, forresten. En jente kan være "guttejente", men kan en gutt være "jentegutt"? Som i at guttejente er mer positivt, fordi det stort sett lønner seg å være gutt. Sånn statistisk sett.

Hvorfor kan vi ikke frigjøre oss fra disse etikettene? Det er en kjent sak at dersom det forventes noe av oss, så er det enklere å leve opp til disse forventningene. Dersom du er kjent som "han sjenerte" er det mye enklere å gå for det. Er du kjent som "THE partyqueeeeeeeeen" kan du nødig sitte hjemme på en fredagskveld. Vi må for all del leve opp til ryktet vårt.

Er det ikke litt påfallende at vi får det inn med lyserosa eller lyseblå teskje?

Jeg oppfordrer ALLE jenter der ute til å frigjøre seg mer. At vi skal stå på våre rettigheter, og ikke falle under den kategorien som folk forventer av oss. For å avdramatisere det hele én gang for alle: Feminisme handler om likestilling. At menn og kvinner skal ha like rettigheter, like muligheter. At kjønn ikke skal være et hinder. Likestilling er til begge kjønns favør. Det er klart at det er mye press blant gutter også. Nettopp fordi man må leve opp til forventningene som knyttes til kjønn, til kjønnsrollene.

Det er på tide å ta feministbegrepet tilbake. Jeg opplever at mange jenter sier at "de er feminist, men..." Hvorfor "men"? Hvorfor ikke: "jeg er feminist, fordi..." Hvorfor skal det i det hele tatt være et spørsmål om man er feminist. Burde ikke det være en selvfølge?

103 kommentarer:

  1. å hallais! du er utrolig dyktig til å skrive! Lag din egen avis så skal jeg så absolutt kjøpe!! Dessuten skulle du ha hatt en fanklubb! stå på!

    SvarSlett
  2. Ugg ugg!

    Veldig bra innlegg frøken (nå ble jeg litt redd for å kalle deg frøken, men jeg tar kjangsen).

    Du poengterer mange tings som stemmer 100%, både når det kommer til jenter og til gutter. Også er du så flink til å skrive *misunnelse*

    SvarSlett
  3. Kudos, Sofie, vi spiller på samma lag hva oppfatning av ekle kjønnsrollemønster angår. Noen gang sett en far sette seg ned og leke med dukker med datteren på eget initiativ? Hehe.. Nei, stå på;) Du når nok fram til endel likevel!

    SvarSlett
  4. Jeg ønsket meg fjernstyrt bil og bilteppe til den grønne lekebilen min da jeg var liten ! Ønsker meg fortsatt den fjernstyrte bilen, egentlig.
    Du skriver sykt bra! Jeg blir helt fascinert av innleggene dine. You go, girl !:D

    SvarSlett
  5. Jeg er overlykkelig over å ha funnet bloggen din. Du er genial. Amen - og du har kjempemange gode poenger. Ironisk nok har jeg akkurat skrevet om forskjeller på kjønn. Selvmotsigende, jeg? haha, uff.

    SvarSlett
  6. Jeg blir nesten forelska i deg og måten du skriver på! Trur jeg nevnte det sist, men samma det: Du skriver utrulig bra!

    Og foresten så raper jeg hele tiden jeg å, får mange stygge blikk og komentarer som: Du kan ikke rape, du er jo jente. So? Bare fordi jeg er jente betyr det at jeg ikke kan rape? Det blir for teit..

    SvarSlett
  7. er helt enig i det du skriver.
    det er så altfor sant.
    så klart gjør jeg noen jentete ting av og til, men har alltid likt gutteting nesten bedre.
    men bare stå for det du sier, noen må jo gjøre det ;)

    SvarSlett
  8. Jeg er så enig, så enig, Sofie. Du klarer å sette ord på tankene mine. Ifølge "folket" så er jeg en traktorlesbe, med tanke på at jeg absolutt ikke er en jente-jente. Lenge leve traktorlesbene i det tilfelle!

    Jeg er også dreven på å rape, fise og klø meg åpenlyst på ræva. Klør man så klør man? Jo, forresten så bæsjer jeg også, og gud er det deilig. Men jeg skal ikke gå inn i detaljene om det her.

    Stå på, Sofie!

    SvarSlett
  9. Vi kan gifte oss? Jeg mener, jeg er jo lesbisk jeg også, siden jeg går med guttebukser. Og jeg er heller ingen jente, siden jeg faktisk LIKER å rape høyt, bedre enn de fleste gutter. Og jeg mener, vi kommer jo aldri til å få oss kjærester siden vi faktisk har egne meninger. Tommel opp for å være SUPER søt

    SvarSlett
  10. Camilla: Gi meg penger, så gir jeg deg ordene på trykk! Du må GJERNE lage fanklubb, haha! Æ ska stå på, shø!

    Talkie Walkie: Ugg ugg? Hva skal det bety? Mente du uggs? Hmmm... Ja, ja. Takk for komplimentet, lillegutt (Den veier opp for frøken, syns jeg). Du trenger ikke være misunnelig - jeg kan jo lære deg!? :) Du er flink til å videoblogge, da. Den skal du ha. Okeeei, daaa - du er dødskul. Fuck. Han skal ha for at han menger seg inn i girl-power'en, jenter!?

    Live: Hurra! Let's rock together! Aldri sett, men jeg skal personlig tvinge min fremtidige mann til å gjøre det med kidsa våre. (Sukk, som jeg gleder meg!)

    Lena: Se her, ja! Det er jenta si det! High five!

    Marlene: Er du? Sweet! Da spiller vi på samme lag! Velkommen skal du være!

    Kulekamilla: Jøss. Det må jeg si! Jeg takker og bukker! Og neier, da, selvfølgelig, sånn for sikkerhets skyld. (Høhø). Du er kul, du!

    Rainbow: Kult å høre, kult å høre! Jeg skal stå for det jeg sier. Har en tendens til det.

    Marte: Ja, skal vi kanskje skinne hodene til hverandre? ^^ Du er forresten hysterisk morsom. Skriv et gjesteinnlegg her på Sofsen.com, sier jeg bare. Hurra for oss!

    SvarSlett
  11. Martine Elise: Jeg er helt med! Hvem frir?

    SvarSlett
  12. Eller var det et frieri? Har alltid drømt om å bli fridd til her på bloggen min <3

    SvarSlett
  13. Sa jeg forresten at det passer meg ypperlig, Martine Elise? Det er nemlig ingen gutter som har taklet meg ordentlig enda, så... Hvorfor ikke dra en "mamma" og bli skeiv jeg også! Hurra :)

    SvarSlett
  14. Du får sagt det, og du får sagt det BRA! :D Jeg går i både gutte- og jenteklær.. Jeg er den jeg er og det kommer jeg til å fortsette med! Gutter som kun ender opp med disse barbiedukkene og sminkebertene tror jeg ikke er noe å samle på.. Jeg liker ikke når folk blir sammen på grunn av utseende.. Det er.. nei huff.. Jeg håper jeg kommer til å ende opp med en som går ann å snakke ordentlig med! en som respekterer at jeg har mine egne meninger, og at jeg kan være med andre folk, og ikke baaare være sammen med den eventuelle fremtidige kjæresten..

    Stå på Sofsen! Me like your Blog :)

    SvarSlett
  15. Merethe M:

    Takk, kjære deg! Nå ble Sofsen glad :) Godt å høre at du er den du er - uavhengig av hva andre forventer eller syns! You rule! Det er kanskje ikke så enkelt at man utelukkende blir sammen bare pga utseende, men jeg henviser også til denne barbie-attituden. Sant, det er hele pakka, liksom...

    DU HAR SÅ RETT, SÅ RETT. Nå kommer vi jo over på en annen ting, da, men det ER så viktig å ha seperate liv, selv om man er kjærester. Å være selvstendig, og leve livet sitt som før (selvfølgelig med visse unntak fra singellivet...), men at kjærestegreiene kan være en bonus, en berikelse til det livet en levde før! Mange gror sammen til en stor tøffel, og plutselig - når ting går skeis, oppdager de hvor mange venner som gadd å vente på deg, hvor mange fritidsinteresser som har stått urørt, osv.

    Lenge leve selvstendigheten!

    SvarSlett
  16. Hei! :) Tenkte bare jeg skulle si tommel opp for nok et bra innlegg! Du skriver som ingen andre, hvert eneste innlegg får meg til å ville skrive mer, bare på grunn av den helt geniale måten du skriver på. Du er en utrolig flink skribent! Stå på, en dag er du nok en høyt respektert journalist, ihvertfall hvis jeg skulle bestemt! ;) Klem fra meg

    SvarSlett
  17. sv: Når jeg en gang får meg kjæreste skal jeg passe på at jeg får ha mitt eget liv i tillegg til å ha kjæreste! Jeg vil absolutt ikke bli et av de parene som bare vil være for seg selv og ikke kan gjøre noe uten at den andre er med osv. Selvstendig er bra! Det liker man!

    forresten så har jeg skrevet om deg på bloggen min nå om du har lyst til å ta en titt:)

    SvarSlett
  18. Jeg frir, men ikke på denne måten. Du kan se det som en forsmak, men dette blir litt for lett utvei for min del. Må da gjøres riktig. Yes, alltid best å følge i sin mors fotspor. Men for all del, kall meg bare Martine, jeg mener, det høres mer ut som meg! Hvis jeg kunne velge, så skulle jeg hete noe som Candy, ser du ikke det for deg? SUKKERSØT er jo fornavnet mitt mener jeg

    SvarSlett
  19. Jeg lekte med dinosaurer da jeg var liten og mitt favorittdyr har alltid vært krokodille.
    Jeg eier ikke et eneste rosa plagg, siden jeg ikke kan fordra denne fargen, og jeg hater å gå i kjole, siden jeg føler jeg ikke kan sitte som jeg vil.
    Så jeg er veldig enig i mye av det her :P

    SvarSlett
  20. Ida Susanne: Å, det var litt av en hyggelig tilbakemelding å få! Tusen takk skal du ha! Jeg vet nå ikke om jeg blir journalist, men skrivegleden vil nok alltid vare! Klem tilbake!

    Merete M: Svarer deg på bloggen din! ;)

    Martine/Candy: Oh, I like it... Litta teaser, du, altså. Haha. Sukkersøt... TIHIHI.

    Hege: Liker hva jeg leser! Flott å ha med enda en på laget! Men krokodiller?! De er jo skumle! Eller, faktisk, så er det jo et fascinerende dyr. Hm. Kan du utdype hvorfor du har det som favorittdyr? Sånt syns jeg er interessant :D

    SvarSlett
  21. Sv: Ntåå. Nå ble jeg smigret. Jeg får så god kommentar av selveste Sofsen!

    Nei nå skal du høre.
    Jeg har alltid likt dinosaurer. Jeg vet ikke hvorfor egentlig, de er bare tøffe. Og krokodillene er jo dagens dinosaurer. Så enkelt er det :P
    Steve Irwing var min helt og jeg skrev faktisk stil om han på barneskolen. Du kan tro jeg ble lei meg da han døde!

    SvarSlett
  22. ENDELIG!! En fet blogg! Jeg blir så glad av å se at det fins bra folk rundt omkring jeg.

    SvarSlett
  23. Så utrolig bra skrevet :-D

    SvarSlett
  24. Hege: Ja, jeg skjønner hva du mener! Dinosaurer er rå! Og krokodiller er ganske sære, faktisk. Ntåh.. Trist, men søtt!

    Anonym: :D Sweet! Hyggelig sagt! Hjertelig takk!

    Anette Marlen: Takk!!!

    SvarSlett
  25. Veldig bra skrive! Eg er veldig einig. Kvifor må alltid folk settes i bås? Det er frustrerande.

    SvarSlett
  26. Sv: Vel, det er denne forbaskede dysleksien som slår inn til tider. Så jeg takker gjerne ja til norsktimer.

    Det begynner å balle på seg (som vi sier i utkantnorge): sangtimer, norsktimer, blind date og psykologtime.

    SvarSlett
  27. Leste nesten hele innlegget, kom til lego og da måtte jeg kommentere. For var det noe jeg var misunnelig på, så var det den syke mengden lego som fetteren min hadde. Han hadde faktisk en legodame også. Én ja. Fikk meg "jentelego" som mamma så pent kaller det, aka Belleville. Det er rosa og jeg hadde én gutt. Lego ftw <3

    Ellers elsker jeg å pynte meg om jeg skal noe spesielt. Og jeg liker barbie. Men etterhvert ble det bare drama drama og ikkenoe familieidyll. Lillebrors actionman kom og stjal den gravide kjæresten til han andre osv osv. Og med kun få småfolk av typen Barbie så var det mange graviditeter som endte i abort og slikt.

    Ok nå skal jeg slutte skrive tull.
    Er enig med deg og skjønner hvor du vil, men samtidig er jeg utrolig glad i duftlys og fine gardiner og blomster.

    Ønsker meg guttejeans forresten.

    SvarSlett
  28. sv: Bare hyggelig Sofie! :D

    SvarSlett
  29. Du er så fantastisk flink til å skrive! Dette her var GØY å lese. Bare utrolig fint.

    SvarSlett
  30. Beste blogginnlegget jeg har lest noen gang. Nuff said

    SvarSlett
  31. engasjerende innlegg! synes eksemplene i kommentarene viser at man i de fleste tilfeller ikke har kjønn, men at man GJØR kjønn. synd at vi altfor lett tenker at det er nødt til å være en overlapping mellom seksuell legning og leker/klær/yrkesvalg osv. ideen om at biologisk kjønn, sosialt kjønn og seksuelt begjær skal resultere i heterosex-normen eller avviket fra den, er desverre så sterkt innprentet i oss alle som en.

    SvarSlett
  32. Herlig! Rett og slett herlig! Jeg blir så stolt og glad når jeg leser slike innlegg! Jeg er jo feminist sjøl (som du kanskje har fått med deg?) og digger folk som tør å ta tak i problemer som dette! For det er klart man kan være feminin (Og søt, faktisk) men fortsatt være sjølstendig! Det er jo ikke akkurat slik at man er nødt til å la håret under arma gro for å vise at man eier en mening eller to. Sjøl er jeg opptatt av hvordan jeg ser ut (til en viss grad), jeg bruker sminke (ikke hver dag, men det er fordi jeg synes det er deilig å gå uten), jeg har blondeundertøy og jeg har tilogmed høyhæla sko og miniskjørt. Klart jeg vil se bra ut sjølom jeg er feminist? Feminisme (eventuelt frigjøring og selvstendighet), som du påpeker, går ikke ut på å skulle være et mannevondt kvinnfolk som ved enhver annledning må påpeke det faktum at man har en mening om alt og ingenting. Det er ikke dét som er greia. Man skal bare være klar over hvem man er, reflektere over seg selv og sin plass i samfunnet. Jeg finner meg ikke i å bli nedverdiget eller stigmatisert bare fordi jeg er jente, jeg har da for faen like stor rett som alle gutter til å kjøpe meg en svær jævla is på sommern når det er varmt! Jeg har ingen planer, eller intensjoner om å la stygge, retusjerte undertøysreklamer osv påvirke hvordan jeg skal se ut eller være. Jeg er jente, ja. Og jeg er meg. Jeg gjør som jeg vil, og om jeg ønsker å rape, så gjør jeg det. Gaaahd, nå mister jeg meg sjøl her, blir overivrig. Men hurra for Sofsen! Jeg digger deg!

    SvarSlett
  33. AMEN!!!
    Sofsen er en Gud, og bare for å pongtere det nekter jeg å kalle deg en gudinne

    SvarSlett
  34. Så utrolig enig med deg Sofsen! Utrolig bra skrevet. Akkurat som at jeg er et dårligere menneske fordi jeg ikke har hår, øyenbryn og øyenvipper (som forresten begynner å komme ut nå), for jeg er jo ikke -søt- lengre. Jeg snakka med en fyr på msn den dagen jeg la ut bilde av meg selv uten hår. "Er det deg?" spurte han, og jeg svarte "ja, hvem ellers?". "Huff da" fikk jeg som svar. Makan..

    Jentene på skolen prater om meg og sier "stakkar, hun mista jo det -fine- håret sitt". Hva med alt det andre da?

    Jeg er så luta lei av barbiedukker, måten de representerer oss ungjenter på. Kjenner godt til den typen som alltid skal flire rå høyt når gutta kiler dem osv. Noen går med utringning bare for guttas del.

    De fleste gutter hadde vel blitt skremt av tanken på å bli sammen med meg nå, men jeg har en som fortsatt er glad i meg som jeg er, med andre ord; en skikkelig gutt! Gutter som er ute etter barbier er bare ikke verdt det.

    Jeg lekte forresten både med "jente"- og "gutteleker" da jeg var lita. Kjøpte meg plastikkinsekter, biler og barbiedukker.

    SvarSlett
  35. Ooh, dette var som å lese Simone de Beauvoir (skrev jeg etternavnet hennes riktig denne gangen?)

    For, grunnen til at vi fortsetter i den rollen med rosa klær, blonder som klør og hele pakka, er frodi vi innbilder oss selv at det er det vi vil. Og, gutta vil jo ikke ha en jente som er like smart, eller smartere enn seg selv?

    Du har funnet deg en ekte mann hvis han velger deg nettopp fordi du er smart og han kan diskutere med deg, mener jeg.

    Ungene mine skal ha masse forskjellige farger, de.

    Har du forresten lagt merke til at det ikke finnes svarte babyklær? Hvorfor er det slik?

    SvarSlett
  36. For meg virker det som om gutter tar jenter uansett hvor dum de er, bare de ser bra ut. Bare de har en gjenstand de kan vise frem for å sette et stempel på seg selv.

    Men vi skal da huske på unntakene, de få som det er.

    Ikke for å sette en demper på talen din, men nå er du veldig pen. Og gutter har respekt for veldig pene jenter, husk det. Pene jenter kan egentlig rape og si hva de vil, de blir likt uansett på en måte. Merkelig nok. Vi andre "dødelige" blir ikke like mye sett...

    Dette var en forvirrende kommentar :P

    SvarSlett
  37. Kjære, kjære Sofsebaby. Du setter ord på tanker og følelser jeg kjenner på hver eneste dag. Lurer på hvor mange som faktisk tror jeg er lesbisk fordi jeg ikke går med uggs eller tar spraytan. Jeg lurer på hvor mange som tror at forloveden til broren min er lesbisk, fordi hun ikke har hår på hodet, bare pannelugg, også går hun med slitte bukser da gitt!!

    Jeg lurer på hvor mange ganger jeg skal irritere meg over den typiske jente-typen, den jentetypen som er stereotypisk. Den jente-jenta som er i Norge, og verden i dag, er helt sikkert en flott type jente, men hvorfor skal alle andre som ser annerledes ut gå for å være lesbiske da?

    FLott skrevet, baby.

    SvarSlett
  38. Herreguuud, du har så rett. Og du skriver så UTROLIG bra. Fremtidig journalist?

    SvarSlett
  39. Einig! Faktisk i det meste, og eg vil påstå å sei at eg ikkje leikar dummare framfor gutar! Wuhu :)

    SvarSlett
  40. Hei. Synes bloggen din er fantastisk :) jeg koser meg med den.

    Enig i det du skriver, jenter må få være den de vil. De må få love til å gjøre "guttete" ting, samtidig som de må få lov til å være "jentete". Jeg er en eller to smuler uenig i at jenter og gutter er helt like og vil gjøre det samme. Selv om jeg er meg selv, så føler jeg ikke for å rape i all offentlighet. Om du skjønner.

    SvarSlett
  41. Jeg blir helt satt ut her. Du er sykt flink til å skrive. Jeg blir helt feminist her jeg sitter å leser! Jeg kommer til å følge med på din blogg videre ja :-)

    SvarSlett
  42. Herlig innlegg. Du skriver råbra! Så en advarsel om langt innlegg, men det la jeg jaggu ikke merke til engang. Det sa svosj og så var jeg ferdig. Og gud så enig.
    Jeg går i kjæresten sine bukser, og jeg har mer peil på bil enn han (han stinker).
    Jeg kidnappa tilogmed lillebroren min inn på et rom da jeg var fem, og bytta klær på oss. Jeg HATA rosa, og han hadde de fine, lyseblå klærne. Hihihi.
    Alt skal ikke være a4 vøtt.
    Jeg er litt av hvert, and i love it. Ikke a3 kanskje, det blir litt for stort. Men a5, jupp. (gad, nå går du og legger deg!)

    Jeg likte kommentaren din! Det var nesten som å se noe jeg kunne ha skrevet, så det var gøy.
    Gavepapiret er kjøpt på Panduro, og innlegget er oppdatert med direktelink om det skulle være av interesse. (Ikke ment som "kom og se på meg", var bare til info)

    SvarSlett
  43. Jeg mener at jeg syns jeg kanskje skulle informere om at du har blitt ukens blogg på bloggen min:)

    SvarSlett
  44. Kjære alle sammen!

    Jeg takker dere - av hele mitt hjerte - for alle kommentarer! Jeg takker for ros, reaksjoner og ikke minst: Spennende lesing! Det er så motiverende å se at jeg har flere med på laget! La oss vise dem, jenter! (Hvem nå enn "dem" er...)

    Jeg har prøvd så godt jeg kan å svare på bloggene deres, men til dere som ikke har blogg:

    Janne: WOW! Jeg bøyer meg i støvet! Herregud - du klarte f*** meg å korte ned essensen i innlegget mitt til et avsnitt! Takk! AMEN!

    Marte: Jeg mener heller ikke at jenter og gutter skal være helt like. Det er jo en gang sånn, at ingen individer er like! (Og takk Gud for det). Jeg syns den individuelle ulikheten bør settes foran kjønn, hvis du skjønner. En må ikke rape offentlig for å være trygg på seg selv... Hehe. Takk for innspill, Marte :) Fortsett med det!

    I love you, "guys"!

    SvarSlett
  45. SV: Forstår deg på en måte - på en annen måte ikke *sukk*. He he. Jeg er ikke så flink å sette meg inn i sånt, har mest jentevenner. Pene jenter er jenter som deg. Eller, ja, de fleste er vel kanskje pene på sin måte. Men noen fremtrer som litt penere enn andre, synes jeg da. Ikke bare sånn utseendemessig men måten de uttrykker seg på i fjeset og hvordan de går, snakker etc. En som deg, en spesiell (ja, det er et kompliment, he he).

    Det jeg egentlig prøver å si (tror jeg) er at når man er overvektig så føler man seg ikke så pen. I alle fall ikke jeg. Og når man ikke føler seg tilfreds så går selvfølelsen samme vei. Og det ender dessverre i mange tilfeller med at jeg ikke tør snakke med noen. Er ikke det sykt eller? :/

    Beklager at jeg rotet til kommentarfeltet ditt med rare tanker.

    Jeg tror ikke utseende ditt definerer vennekretsen din, men jeg tror det har noe å si på førsteinntrykket du gir til folk, hvis du skjønner?

    SvarSlett
  46. Takk for kommentar! Klart vi er blogg-venner;D
    Har faktisk en venninne som ENDA ikke har besøkt meg. jeg anså henne som en av mine beste venner... Hun er vel redd fordi jeg ikke har hår tenker jeg, for det er jo ikke noe annet som "feiler" meg nå.
    Folk bør slutte å være så overfladiske. Indre kvaliteter teller mest!

    SvarSlett
  47. Oi...mulig det gikk et lite lys opp for meg nå. Jeg er sikkert en sånn jente guttene ville kalt "søt" (ikke skjønner jeg helt hvorfor!?), for jeg får meg aldri nye guttevenner!!! Jeg PRØVER å være venn med de, men med en gang de finner ut jeg ikke vil være MER enn venn, så blir de sure og stikker. Det er som om de antar at jeg driver og dater dem uten at jeg har sagt eller gjort noe som tilsier det. Jeg er så sykt lei av å høre at jeg er pen og søt at jeg nesten blir sur hvis en gutt sier det til meg! Er det eneste grunnen til at han vil snakke med meg?!? (skrev et innlegg om dette i går faktisk, fordi jeg skjønner bare ikke greia....!!)

    Jeg, som deg Sofie, elsker baggy klær, og jeg synes som oftest gutteklær er kulere i butikkene. Allikevel føler jeg som regel at jeg har LYST til å være feminin med tanke på klær og sminke. Er det galt å være jentete? Er det galt å ha lyst til å se jentete/feminin ut?
    Hva skjer når man SER feminin ut men ikke oppfører seg som den søte jenta? Når man raper og banner "som en mann".. En fyr som ikke en gang kjente meg sa at jeg burde slutte å banne fordi det ikke var "very ladylike"... du kan tro jeg begynte å banne da!! F*** motherf***** osv...

    Faen jeg blir sur ass.... (ikke på deg asså, bra innlegg!)

    SvarSlett
  48. Haha, no problem. Jeg leser bloggen din daglig, og jeg liker det jeg leser, så da er'e klart jeg er fast leser. ^^ Og haha, takk! Godt å høre at i alle fall Noen er innom, for det er en døende blogg. Men, hey, den lever ennu! Og jeg skule gjerne skrevet burger... problemet er bare at jeg ikke tåler burger, så da blei det is. ^^ Men fakta faen, I can! :D

    SvarSlett
  49. Fikk lyst til å si at jeg har to eldre brødre som ikke klarer å rape. No kidding!!! Og når jeg kommer med mine brøl, blir de skikkelig misunnelige. HAHAHAHAHAH!!!

    SvarSlett
  50. Denne kommentaren velger jeg også å svare på her, rett og slett fordi Ida Bebida tar opp noe VELDIG viktig!

    Du skal få være så pen, sexy, feminin og pynta du bare vil, Ida! Det essensielle i denne sammenhengen, er mange menn og gutters syn på kvinner. Som om vi skulle vært objekter. Som min venn, Mona sier (hun har også gjesteblogget her på Sofsen.com): Det er pinlige lave strafferammer for voldtekt og seksuell trakkasering.

    Jeg vil kunne gå i det jeg vil, som jeg vil, ja, være den jeg vil - uten å bli beskyldt for å ha oppfordret til seksuelt overgrep! Skjønner du hva jeg mener? Jeg blir heidundrandes forbanna over slikt selv, Ida!

    På jobb i går, etterlyste en mann nye Vi Menn-blader (fordi det ligger strødd av dem på jobb... En som jobber i bladet, pleier ofte å ta med blader dit, skjønner du) Jeg finner frem en ny utgave til han, og plutselig, helt ut av det blå, sier han sleipt: Når er'e du skal på forsida, a'? ... Skjønner du? Jeg kokte innvendig, men sparte meg for unødvendig bruk av negativ energi, og sa noe sånt som: Det skjer nok aldri, du... Han gliser sleskt, og snur nesa mot modellen i bladet igjen. Jeg ristet provosert og oppgitt på hodet, og fikk nok en gang bekreftet at det er altfor mange menn der ute, som virkelig hadde trengt en ørefik, samt et par åpenbaringer!

    Mange gutter (og jenter) får et totalt feil inntrykk av meg. Mange som også vet at jeg er politisk engasjert "og sånn", tror ofte jeg er "wannabe-smart" og egentlig en typisk "krig og fred og sånn"-jente. Like mange får sjokk, når jeg bryter med forventningene. Hvorfor skal vi dømmes ut i fra noe så uvesentlig som utseende? Må jeg shave hodebunnen, slutte å sminke meg og gå i parkdress for å bli tatt seriøst???

    Hvorfor skal stil og utseende (som jo ikke er selvforskyld, skulle jeg til å si... Jeg sa det også, gitt) definere så mye angående førsteinntrykk? Det er jo utrolig fordomsfullt og generaliserende.

    Det er nok av stereotypibeskrivelser, og mange faller under disse. Det er synd. Vi er alle individer, som blir født med de samme universelle menneskerettighetene. Det er mye som former oss. Men det er påfallende skjebnebestemt når kvinner eier 1 % av verdens eiendom! Og det kan si mye om menns selvutnevnte, overlegne posisjon i det daglige liv. Ja, jeg setter det på spissen nå, for som sagt mener jeg at individuelt ståted bør avgjøre, frefor kjønnsbasering.

    Jeg syns du skal fortsette å motbevise flåsete forhåndsdømming!

    SvarSlett
  51. Sofie, e merker e blir stolt over å lese innlegget ditt!
    Innlegg som di her er bidrar te å forandre på all forhåndsdømminga å gjør både jenter og kvinner sikre på seg sjølv å den dem e, di e e sikker på! Bare se på all den reaksjonen positive reaksjonen du allerede har fådd!

    Å e kunne ikkje vært meir enig!:):)

    SvarSlett
  52. Sv: Håhå, jo takk takk. Og jeg skal gjøre mitt beste i å holde den i live. Den har tross i alt klart seg siden januar 07. Da skal den alltids klare seg litt til. :)

    SvarSlett
  53. Jeg ser poenget med innlegget ditt og er delvis enig, men det blir jo på en måte litt tåpelig også. Man trenger ikke være så jævla bakvendt hele tida. "Folk forventer at jeg skal gå i rosa, derfor skal jeg la være på trass". Det er litt barnslig. Lyserosa er en av yndlingsfargene mine og jeg går med det fordi jeg vil det selv. Det har ikke nødvendigvis noe med roller å gjøre. Og ærlig talt, kan ikke folk få være små, søte og prektige hvis de vil det? Jeg merker at jeg driter langt i hva folk har på seg og om de finser eller ler rått. Men så er jo ikke jeg feminist heller akkurat. Mange beskriver meg som søt, og jeg har ikke noe problem med det. Man kan være begge deler. For jeg vet en del oppfatter meg som freidig, mandig og vulgær i tillegg. Det har hendt folk tror jeg er lesbisk, men det har ikke hindret gutter i å like meg heller. Man kan få i pose og sekk. :P
    Drit i hva samfunnet vil du skal eller ikke og gjør det du selv vil. Jeg synes innlegget ditt er bra, men jeg er egentlig motstander både av kjønnsrollemønsteret og feminisme, så jeg kan vel ikke si meg 100% enig heller. :)

    SvarSlett
  54. Hallo hallo!
    Nå føler jeg at jeg får ett langt innlegg sjæl, men jeg fikk så mange meninger av innlegget ditt.
    Jeg må si meg veldig enig i at det fortsatt ikke er likestilling i Norge i praksis. Det er mye "viktigere" for en dame å være pen, enn en mann. Selvfølgelig, definisjonen på pen er diskutabel, for hvem er det som sier at stor mage er stygt, mens stor rumpe er pent? Men medias fremstilling av penhet, er iallefall konsentrert mot kvinnene. En ser det på Kongen av Queens, feks. Doug er en lubben kar, mens Carrie er en tynn, modellignende dame. Tenk om det hadde vært omvendt?
    Det er trist å tenke på at det er så mange som prøver å leve opp til idealet, at de helt mister andre gleder.

    I min familie, feks, så fikk selvfølgelig broren min gutteleketøy, som feks Marsmus, og jeg fikk Barbiedukker og andre dukker. Jeg kan med hånden på hjertet si at ingen av disse dukkene har noen gang vært noe for meg. Det har aldri tiltalt meg, og jeg har aldri helt skjønt poenget. Broren min, derimot, lekte jevnlig med barbiene, og tvang selvfølgelig meg til å være med noen ganger.
    Og jeg syns det er et bra motargument mot: "Jamen vi kjøper jo barbie til jenta vår, fordi hun liker det." Ingen spurte noensinne meg om jeg likte dukker, jeg bare fikk det :/

    Men må innrømme at jeg liker å bli kalt søt :p
    - Line

    SvarSlett
  55. Må si meg litt enig i Solveig også. Liker personlig ikke rosa selv, men jeg elsker rødt. Og om det hadde vært så at rødt hadde vært en typisk jentefarge, hadde jeg nok fortsatt gått med det.
    Noen ganger ser en på ting litt for svart/hvitt, men jeg er, som innlegget ovennfor tilsier, enig i at det fortsatt ikke er full likestilling.

    - Line.

    SvarSlett
  56. I alle dager! Jeg klikket meg inn på bloggen din for noen dager siden, og av en eller annen /merkelig/ grunn gadd jeg ikke mer enn å skumme gjennom første innlegget. Jeg innser hva jeg har gått glipp av, dette innlegget var rett og slett herlig! Virkelig, jeg gleder meg til å bli bedre kjent med bloggen din, og håper at resten er av samme kvalitet.

    SvarSlett
  57. Tusen takk for innlegget, Sofie. Fantastisk lesning, og jeg stiller meg bak deg hundre prosent. Jeg ser slike jenter flere ganger om dagen, og de gjør meg så utrolig irritert. Får lyst til å rope de rett opp i ansiktet: "hvorfor oppfører du deg slik!?". Bloggen din er forresten råbra!

    SvarSlett
  58. Line: Jeg er så enig ang. det du sier om tvserier, f.eks. Skjønnhetsidealet generelt, suger.

    Solveig: Jeg tror kanskje du blant mange misforstår begrepet feminisme. Det handler i bunn og grunn om kampen for likestilling. Så, hvordan kan du ikke være for at kvinner skal ha like mye rettigheter som menn? Jeg sier jo at man kan være så prippen man bare ønsker, men jeg stiller spørsmålstegn ved denne attituden mange jenter tyr til, rett og slett fordi det forventes av dem.

    SvarSlett
  59. Woohoo! :D Go Sofsen, you did it again.
    Jeg beundrer og misunner virkelig skriveferdighetene dine. Hvor får du all inspirasjonen fra?
    Du skriver så interessant og reflektert, du får oss til å åpne øynene og tenke utenfor boksen. God knows you opened mine! :)

    Uansett; fortsett som du gjør! Jeg ELSKER bloggen din! :D

    SvarSlett
  60. Ved flere tilfeller har jeg grått før jeg skal på jobb fordi den seksuelle trakkaseringen er så ille. Det har vært menn som har ventet på meg etter jobb, menn som har nektet å forlate butikken der jeg jobber, menn som tafser.. Det er forferdelig og får meg ofte til å grue meg til å gå på jobb. Da jeg tok det opp med min mannelige sjef, kunne han fortelle meg at jeg som jente likte vel sånn oppmerksomhet. Og den mannlige securitas-vakten ba meg slutte å vise hud. Vel, er det virkelig sånn at jegikke kan vise den naturlige utringningen min, ikke ha klær som fremhever de sidene ved kroppen min jeg liker best, ikke ta meg godt ut på jobb.. Bare for at menn skal klare å holde seg unna? Seksuell trakassering på arbeidsplassen burde settes mye mer i fokus! Spesielt blant unge tenåringsjenter..
    - Sue

    SvarSlett
  61. Vel, jeg er klar over hva feminisme er og nevnte det vel egentlig mest fordi du tar det opp som tema i innlegget. Likestilling er en ting. En annen ting er å fjerne kjønnsrollene. Jeg vil ha kjønnsrollene og mener man kan ha både likelønn (for eksempel) og kjønnroller på en gang. Med totalitær likestilling mister man også alle kjønnsrollebetingede sosiale koder, som at gutter ikke skal slå jenter for eksempel. Det må være forskjell på gutt og jente og sånn er det bare. Jeg er imot at gutter skal finne sine femi sider og jenter sine maskuline bare for å være bakvendte og bryte med dagens kjønnsrollemønster. Det blir like oppkonstruert som du mener dagens kjønnsroller er og det er ikke DET som er likestilling. Likestilling er like rettigheter, ikke at gutter og jenter skal være like. For det høres nesten ut som om det er det du streber etter i teksten.

    SvarSlett
  62. enig enig :)

    imponert over at du gidder svare på kommentarene :p Ida Wulff gjør nemlig ikke sånn :(

    Playmo! :D Der og hadde søskenbarnet mitt forspranget, han hadde skolebuss! og stor familiebåt mens jeg bare hadde en tomannsbåt :( Jeg hadde den fineste babyen såklart, men.. skolebuss! Og motorsykler, crossykler, skjeggete menn, gutter og jenter, og negerbarn (er det lov å si det?). Jeg skulle få alt sammen men ettersom vi er like gamle så ble jeg lei ca samtidi med han.

    SvarSlett
  63. SOFSEN som digger at det er så mye reaksjoner! Forstett slik, alle sammen!23/3/09 23:29

    Sue: TUSEN, TUSEN, TUSEN TAKK! TAKK - for at du delte dette med oss! Det krever mot! Og du er inne på kjernen her, kjære deg. SELVFØLGELIG SKAL VI FÅ KLE OSS OG OPPFØRE OSS SOM VI VIL! Uavhengig av kjønn! DET som er poenget. At sjefen din kan SI noe sånn, gir meg gåsehud! Bring det videre! Vet du? Jeg "kjenner" barne-og likestillingsminister, Anniken Huitfeldt. Kanskje jeg skulle tatt en telefon!

    Solveig: Jeg streber etter likestilling. Jeg driver ikke og raper og leker gutt på trass. Ikke at jeg leker gutt i det hele tatt! For all del, jeg er meg selv, men i manges øyne er ikke det godtatt, rett og slett fordi jeg ofte har blitt bedt om å skjerpe meg, om at jeg skal bli mer femninin og jentete. For hvem!? Nei, jeg er dessverre uenig med deg.

    Marianne: Playmo er tingen. Jeg skjønner ikke poenget med å blogge, dersom en ikke svarer leserne sine. Da kan en jo spørre seg hvorfor enkelte blogger... Hørte jeg noen si penger og annerkjennelse?

    SvarSlett
  64. Alve: Takk for fine ord :) Jeg får vel inspirasjon bare ved å være menneske...

    Jeg ELSKER at du elsker den. Hehe.

    SvarSlett
  65. Jeg er så kvalmende enig i det du skriver kjære sofs (ref. komentaren her oppe). Jeg blir seriøst dårlig av å høre om voldsrettsaker hvor mannen sier at "hun gikk jo i et kort skjørt da. hun oppfordrer til voldtekt selv". HALLO? Når ble det bestemt at jeg måtte gå i burka for å unngå å bli trakasert på gata.... Når ble det "tillatt" for gutter på byen og ta et saftig tak i rumpa mi når jeg går forbi dem på byen. I helga ble jeg seriøst så forbanna at det var like før jeg smalt flaska mi i hodet på en av disse med "normale" sjekketriks! Bare en liten sånn til slutt, digger deg sofs!!!!

    SvarSlett
  66. AKKURAT, Martine Elise! You got it! Jeg digger deg også, kan jeg fortelle deg!

    Og PS, Solveig: Jeg har flere ganger gjentatt nå, at jeg virkelig anser individuell frihet som viktig - uavhengig av kjønn. At vi skal vurderes utifra individ og ikke kjønn, legning, kulturell eller sosial bakgrunn eller andre uvesentlige faktorer i mine øyne. Jeg sier på ingen måte at gutter og jenter skal være like, som nevnt, på lik linje som at ingen jenter er like, og gutter er like.

    Skjønner? :)

    SvarSlett
  67. Og for å kommentere det ang. farger:

    Det er ikke noe galt i selve fargen, rosa - nei, det er selve symbolikken rundt fargen jeg henviser til. At småjenter skal ha lyserosa, og smågutter skal ha lyseblått. See my point?

    Fargevalg er jo bare smak og behag. Så ikke ta det så bokstavelig, hehe.

    SvarSlett
  68. Helt fra dag én skal alle gutter ha lyseblå og jenter lyserosa. Hva om det hadde vært omvendt? Da hadde jo sikkert de fleste gutter endt opp med å gå i rosa klær ;)

    SvarSlett
  69. LOL @ Solveig!!

    "Jeg er ikke feminist jeg! Jeg vil bli undertrykket, lizzom".

    Haha du eier alle Sofsen! (jaja jeg skjønner at du ikke prøvde å burne hu solveig eller no, men uansett hva folk sier så er det du sier bedre :D kjipt for alle oss andre egentlig.... hehe... positivt ment!)

    STÅ PÅ!

    SvarSlett
  70. oh wee! Aldri lest bloggen din, så dette innlegget ble som er førsteinntrykk, og jeg LIKER det. Veldig enig i mye av det du sier. Det er nå når vi er ungdommer vi skal finne oss selv, skape en identitet, en stil, en personlighet - Men dette forsvinner litt inn i det steriotypiske fordi vi har ett kjønn. Det er jo helt feil. Om jeg vil kjøre traktor og være møkkete får jeg jo lov til det, men tanken streifer meg ikke..

    SvarSlett
  71. Anonym:

    Jeg syns ikke du trenger å gjøre narr av henne. Vi har alle ulike synspunkter, og hun sa IKKE at hun ønsker å bli undertrykket. Så den kommentaren var rimelig usaklig, kjære anonym.

    Hyggelig at du er positiv til hva jeg har å si, men det siste jeg ønsker er kjip stemning her inne! Å være uenige er bare bra, ellers hadde det jo ikke blitt debatt! Det er kjempeviktig å få belyst en side fra flere hold, fordi det jo er flere sider av samme sak, eller hva?

    Hilsen fra Sofsen som sier god natt :)

    SvarSlett
  72. you´r fuckin amazing!
    kunne skrevet masse, men da hadde jeg bare gjentatt deg..
    MEN DU HAR SÅ RETT!!
    ææh, i løøv you Sofsen<3

    SvarSlett
  73. Sv: Ja, man merker fort hvem som er dine ekte venner i krisetider. Jeg syns det rett og slett er svakt å trekke seg unna. Ja, klart det er vanskelig i begynnelsen å vite hva man skal si og sånt, men ikke når de har tenkt å holde avstand til evig tid.

    Det hadde vært artig og møtt deg en dag;D

    Unisex-generasjon kunne vært et interessant vitenskapelig prosjekt.

    SvarSlett
  74. Jøss - jeg er hva en kan kalle - imponert! Kjempebra innlegg, og du hadde min fulle oppmerksomhet gjennom det hele. Jeg er mildt sagt enig, og skjønner ikke hvorfor alt og alle skal deles i kjønnsroller. Personlig hata jeg når gymmen ble delt i jente og guttelag. "Jeg orka ikke spille mot de som bare tulla (jentene...). Dette imponerte meg såpass at jeg kommer til å anbefale bloggen og spesielt dette innlegget på bloggen min - hvis det er greit? =)

    og til slutt; takk for det, ble ganske fornøyd med designet til slutt - vanskelig å løsrive seg fra ipublish-standarden når en er ganske fersk på csskoding!

    SvarSlett
  75. Fins ingen finere guttunge :D
    Hvertfall ikke når han sier tante! :D
    For å være ærlig er han flinkere til å si traktor enn tante men.. Han prøver så fint <3

    Forresten så har jeg nevnt bloggen din i noen innlegg fra før, ser noen spør om lov til å anbefale. Burde kanskje gjort det jeg og, men anbefaling er gøy :D

    SvarSlett
  76. DU er anbefalt! =)

    SvarSlett
  77. hehe for et ufattelig bra innlegg!herlig lesning:)

    SvarSlett
  78. Så sykt bra innlegg. Enig med deg!!

    SvarSlett
  79. staa paa sofsen!!

    Jeg gaar i en ren jenteklasse i Frankrike. ikke fordi det er jnte og gutteklasser, men rett og slett fordi linja jeg gar er litteraer og vi leser boker og studerer litteratur. guttene dominerer i oekonomi og naturfg linjene. jg sier ikke mer...

    SvarSlett
  80. JEG ER SÅ MEKTIG IMPONERT! Du er min nye yndlingspolitiker.. og du er ikke engang politiker enda!

    SvarSlett
  81. Tusen takk for fin kommentar om bloggen min!! Jeg ble så glad!! :) Jeg liker det du skriver, jenter som tør bite fra seg er bra! Er nok av de som bare står på sidelinja og bjeffer...

    SvarSlett
  82. Flott Sofsen:)
    ble litt smigret over at du siterte meg her:p haha!
    you rock, du vet hvor enig jeg er <3

    SvarSlett
  83. Hei Sofie:) Tusen takk for kjempe hyggelig kommentar på siden min, ble en smule overrasket og måtte lese igjennom mange ganger.
    Takk for fine ord om både meg og min lille, og kan ikke annet enn å sende de fine ordene tilbake. Håper du har det fint:)
    Klem Lisa

    SvarSlett
  84. sv: Haha, du var den eneste som klarte å se det! Folk gjettet glam, sexstillinger og alt mulig rart! haha

    http://www.maddisin.com

    SvarSlett
  85. Hei Sofie!

    Tusen takk for en flott respons! Jeg tror vi aldri kommer til å bli kvitt "mannegrisene" som sikler over forsidepiker, men det vanskelige er å skille de ut fra de som er bra. Jeg sier ikke at det er totalt feil å se i Vi Menn - vi jenter kan jo også synes andre jenter er flotte osv. Men jeg liker såvisst ikke å få det slengt i trynet på jobb. Før jobba jeg i Posten, og kollegaen min måtte ALLTID kommentere damene når Vi Menn og FHM ble sendt ut. Jeg syntes han var direkte kvalm der han sto rett framfor meg og snakka vulgært om damene. En mann 20 år eldre enn meg.

    Jeg er også av den mening at kvinner og menn ER forskjellige, det kommer vi aldri utenom. Det er rett og slett et instinkt som sier at damene skal gjøre husmorting og mennene skal ut på jakt. Om du skjønner, satt på spissen. Men - om jeg finner meg i det, og godtar at det forutsetter at alle skal gli inn i disse rollene, er en annen sak! Vi er ulike, men ja, kvinner kan også nå toppen på lik linje med menn. Og det er her det avgjørende bør være individet, ikke kjønnet.

    ps. en del respons på det du skrev i kommentarfeltet til innlegget mitt.

    SvarSlett
  86. Du får satt ord på mye av det jeg tenker på innimellom. Du skriver utrolig bra! :)

    SvarSlett
  87. SV: Ja, jeg sendte deg en mail :)

    SvarSlett
  88. Haha, for et flott innlegg! Ser meg enig i det du sier her, og det er deilig å lese at det finnes flere jenter med litt guts!

    Jeg har også mange guttevenner og oppfører meg kanskje ikke alltid så feminint til tider, og tanken har faktisk slått meg om at jeg er redd for å bli oppfattet som lesbisk. Ikke at det er noe galt i å være lesbisk, men det er noe galt i at oppførsel skal bestemme hvilken legning du har. Jeg elsker menn, men orker ikke være noe søt fnise babe for å få meg en. Nå til dags virker det som om det er det som skal til... Spørsmålet er bare hvorfor?

    SvarSlett
  89. Redd ble kanskje litt feil ord der... Jeg beklager hvis noen følte det diskriminerede :)

    SvarSlett
  90. Lene: Jeg er enig med deg! En skal få være seg selv, uten å bli satt i bås. Jeg forstår jo at du blir redd for å oppfattes som det, siden du faktisk ikke er lesbisk. Du burde da få være så frigjort du bare vil, uten å bli stemplet som ditt eller datt. Det sier også mye om fordommer knyttet mot homofili, som jeg jo nevner i innlegget mitt - er du ikke jentete nok, er du selvfølgelig lesbisk... Herlig.

    SvarSlett
  91. aha, genialt! er helt enig.
    Du aner ikke hvor mange hei-jeg-er-gjennomsnitlig-og-kler-meg-som-alle-andre-tihi-jenter vi har på skolen vår!

    YOU GO GIRL!!::)

    SvarSlett
  92. Du skriver helt sykt bra og setter ord på det alle tenker :-) og jeg er helt enig med deg!

    SvarSlett
  93. ååå, e fikk så lyst te å kommentere på:
    " - er du ikke jentete nok, er du selvfølgelig lesbisk-"
    Dette går også den den andre veien.
    E du jentete, har langt hår,og er langt fra steriotypen av "traktorlesber"
    Da kan du umulig være lesbisk og falle for samme kjønn, ifølge mange..- Nej, da e du bare forvirra og i en "fase"-

    SvarSlett
  94. Flytelys!! Du glemte flytelys. Lys som flyter på vann:) Det er vel digg? Fin post.

    SvarSlett
  95. Og der fant jeg meg en ny yndlingsblogg :)

    SvarSlett
  96. Det blir for dumt å nekte å være søt fordi det er dirskriminerende. For en gal, gal tankemåte! Ikke rart det er kjønnsforskjeller i verden. Mye av grunnen til at så mye blir definert som jentete,og guttete, er fordi tankegangen til kvinner generelt, og derfor menns, er inndelt i grupper hvor dette er jentete og dette er guttete. Om bare vi kvinner ikke lager så stort nummer ut av at vi raper høyt offentlig eller leker med actionman, men godtar at det egentlig ikke er noe spesielt i det hele tatt, vil ingen lenger se på oss som jenter som gjør guttet ting og derfor er uatraktive traktorlesper. Det er virkelig ikke noe å gjøre et nummer ut av. Dette i seg selv er med på å øke forskjellen mellom kvinner og menn. Vi må endre tankegang! Og dette gjelder ikke kun menn, men også kvinner! Jeg er overbevist om at vi kvinner lett kan endre menns tankegang, særlig i denne delen av verden hvor likestillingen er godt i gang. Stå på.

    SvarSlett
  97. Sara: Vi må så absolutt endre tankegang!

    SvarSlett
  98. Jeg er glad jeg ikke er som alle andre, faktisk. Jeg har ikke hatt noe ønske om å være som andre, det eneste jeg ønsker er å være en person jeg selv kan like. Prosessen er lang, men jeg har tid, laaang tid.

    Jeg rynker også på nesa når noen kaller meg søt, og jeg rynker på nesa når jeg ser ei 14-årig jente sammen med sine 5-6 venninner, alle kledd i samme genseren og tightsen. Det vil si, stor genser og en tights som får frem formene deres. (Som ikke er kvinnelige i det hele tatt, finnes ikke litt kurver engang).
    Bah.. Om alle bare kunne vært seg selv, og ikke den personen andre vil de skal være!

    SvarSlett
  99. Satan, det var ingen dum refleksjon. Jeg savner at man glemmer tanken på roller og blender bekymringsfullt inn med hverandre og slutter og krangle.

    Mens dere brenner bh-er brenner vi menn kondomer og sier at det er fritt frem for være tusen millioner små. Nå må det bli slutt på tvangsdrapene av millioner på millioner av små individer som en gang kan løpe rundt på gresset. La oss få smitte med herpes og gonore og hiv og aids. Vi er menn liksom. Vi vil også bestemme over oss selv, men også de andre (underforstått: kvinner).

    SvarSlett
  100. Jeg har akkurat ringt til min mor, og krevd at at hun kjøper meg en radiostyrt bil. Brødrene mine fikk det, men aldri jeg, og jeg ønsket meg det siden jeg fylt 6 år, og har enda lyst på det.

    Jeg skal endelig få min etterlengtede radiostyrte bil !!!!

    SvarSlett
  101. Æ hadde elektrisk bilbane å samla på småbila å donalblader når æ va lita, æ kunne sitte med fadern å se fotball kampa i timesvis å på trampolina skulle æ være akkurat like tøff som brorn min å vennan hannes. Det va for det meste dem æ hang med når æ va mindre, gjorde jævelskap å kom forseint hjem. Æ hadde kjola, å æ likte å pynte mæ til bursdaga osv, såklart! Men æ måtte ha ny kjole til hver bursdag for æ klarte jo å ødelegge dem vær gang .. Æ e enda sånn, æ like å pynte mæ å sminke mæ(Ikke for meget) å æ like å ha ting på stell. Men om æ vil ha på mæ joggebukse, hettegenser å 0 sminke en dag eller fler så gjør æ no virkelig det. Å æ tar mæ heller ikke nær av kommentara som 'jente uten sminke ser ut som uryddige klæsskap', for kommer du med en sånn kommentar til mæ så skal æ låve dæ at kommentarn tilbake blir 10gang verre å ikke minst saklig.
    Hadde tenkt å skrive noe om det her, ikke helt sånn som du har men nokka i den her gata. Men trur æ heller skriv litt kort å linke til dæ, for æ ekke i nærheta av så flink som dæ tell å skrive. Stå på :)

    SvarSlett
  102. Må først bare si at dette var et kjempe bra innlegg! Jeg er enig i at enkelte jenter ikke er seg selv foran gutta og at de overdriver med å være feminist. Men vi vet jo alle at jenter og gutter ser forskjellige ut og derfor har de fleste klart og skille oss, og dermed gi oss forskjellige kvaliteter. Siden de fleste gutter har muskler og hår så blir det sett på som en mannlig kvalitet. Og kvinner har pupper. Hvis en jente trener mye og har muskler blir hun sett på som lesbisk siden hun har "mannlig kvaliteter". Det er nok det ytre som startet med å skille oss og dermed har det gått over til hvordan hver av oss burde oppføre oss. Men jeg tror nok om man hadde satt en jente og en gutt (som aldri hadde sett jente leker og gutte leker) i et rom med leker så hadde det nok vært helt tilfeldig hva de hadde lekt med. Da jeg var liten lekte jeg med dinosauruser og sølekaker, men nå er jeg ekstremt opptatt av mote , skjønnhet og velvære. Jeg er nok ganske "jentete" som de fleste kaller det, men jeg har sterke meninger og blir sur om folk sier at håndball er en lespe sport. Jeg tror nok jeg har blitt formet av jenter rundt meg, men mange av mine nærmeste er ikke så jentete. Jeg prøver å si at jeg er ikke jentete bare fordi det er en ideal å være det, jeg er det fordi jeg er opptatt av mote, å være pen, det er blitt en ting som blir sett på som jentete. Jeg liker ikke at det er blitt en slik skille mellom menn og kvinner. Men jeg tror ikke gutter velger jenter som er søte og feminine bare fordi det er "vanlig". De velger det de tiltrekkes av, og jeg tror mange gutter tiltrekkes av de motsatte kvalitetene de har. Selvfølgelig gjelder ikke dette alle, men det er mitt syn av saken. Men heldigvis står ikke " Jentete" i ordboka! men det gjør "guttete" -.-

    SvarSlett

Det oppstod en feil i denne gadgeten